vrijdag 29 augustus 2008

CosmicD's SPORE preview deel 2: De microbe fase

Hiermee begint je evolutionaire avontuur in SPORE. En zoals elk goed verhaal begint het spel waar het eindigt: namelijk in het hoofdmenu met fenomenaal uitzicht op je melkwegstelsel.

Je kiest een planeet uit waarop je wil evolueren en daarna krijg je de keuze om een vleeseter of een planteneter te worden. Dan krijg je een beginscene te zien over hoe je als levensvatbare cel in een komeet op een een planeet afstevent die later je thuis gaat worden.

Als de komeet inslaat, belanden er door de explosie brokstukken in het water en tada: daar ben je dan. Als klein doorzichtig wezentje zal je je weg moeten vinden om aan de oppervlakte van de grote boze oceaan te raken.

Het is de meest natte, kleurrijke en schattige stage van het spel en het grote werk start hier. Naargelang de voedselvoorkeur je gekozen hebt, ga je op zoek naar planteknobbels of kleine celletjes vlees.

Je verdient DNA punten door voedsel te eten. Een js genoeg punten hebt maak je een evolutionaire sprong en stijg je een beetje verder door naar de oppervlakte. Je moet terwijl ook op zoek naar andere brokstukken van de komeet die jou heeft meegebracht, want daarin vind je lichaamsdelen die van pas komen als je de volgende generatie van je wezen wil creëren.

Volgende generaties ? Jaja: dat betekent tevens op zoek gaan naar een partner om mee te paren. Zo kan je jezelf voortplanten en je de gevonden lichaamsdelen gebruiken in de cell-editor waarin je je wezen kan personaliseren naar hartelust.

Wil je een zwart bolletje met een groot oog, of een kleine worm met 2 hangende ogen en een mond vanachter en zijn zwemvliezen vanvoor ? Dat kan, maar je kan niet zomaar alles toevoegen. Je moet als je een zwakker zwemvlies door een sterkere versie wil veranderen je huidig exemplaar eerst vervangen want je budget in de microbe fase is krap. Langs de andere kant kan je natuurlijk alleen maar nieuwe lichaamsdelen toevoegen die je gevonden hebt in het water. Je kan je microbe wel steeds van een kleurenmotiefje voorzien. Strepen, spikkels of golven, het kan er alleen maar schattiger door gaan uitzien.

Als je tevreden bent met alle veranderingen die je hebt aangebracht klik je OK, waarna je als spliksplinternieuwe microbe uit een ei zal tevoorschijn komen en verder gaat op z'n reis.

Ik had het al over het zoeken naar lichaamsdelen. Als je door de microscopische waterwereld zwemt zijn er af en toe wezens die veel groter zijn dan jijzelf en voor je ogen een ander monster verorberen. Haast je dan als de bliksem naar de plaats delict want er valt een lichaamsdeel te rapen. Diezelfde wezens kunnen ook jou achterna komen. Je hoort hun dreigende lage stem als ze langs je afglijden en dan maak je je maar beter uit de voeten. (of uit de vinnen in dit geval)

Hoe groter en sterker je wordt, das te makkelijker wordt het om ander microbes weg te duwen als ze je eten willen afpakken, of hen in hun achterwerk te steken met je pas gevonden zwaardvin! (wegwezen jij, dat voer is van mij).

Na een kwartiertje zoeken naar voedsel, lichaamsdelen en partners: is de oppervlakte in zicht. Dit kondigt zich aan door dat je ook meer en meer je eigen soortgenoten tegen komt en de microbes die eerst groot en dreigend waren, klein en ongevaarlijk zijn geworden doordat jou microbe zodanig is gegroeid.

Geniet nog even van de onderwaterwereld voor je verder gaat. Je kan op dit moment de indruk gewaarvoelen dat - ook al heb je controle over je wezen - je hebt niet alles 100% in de hand. Er gebeuren gewoon allerlei dingen rond je. Je ontsnapt ternauwernood aan de genadebeet van een reuzekwal, andere beesten pakken je eten af nét voor je er je tanden in kan zetten enz... Je zal dit soort dingen tegen komen in alle volgende fases tot zelfs in de ruimtefase zal je moeten vaststellen dat evolutie z'n eigen gangetje gaat en dat jij erin zal moeten leren overleven.

Je kan zelfs in de microbe fase al heel wat leuke dingen doen, “verkeersopstoppingen' veroorzaken als er veel wezens in de buurt zijn zodat alleen jij aan die grote voedselreserve kan of een groot wezen naar een kleinere prooi lokken.

Als je gedaan hebt met kattekwaad aanrichten en je genoeg evolutionaire stappen hebt gezet, maakt je wezen de sprong van de microscopische naar de macroscopische wereld. En dan krijg je een editor waarin je jezelf kan voorzien van benen, en spring je aan land, terwijl je soortgenoten met je verbroederen en je naar je eerste nest leiden.

Heb je een voedselvoorkeur voor je wezen gekozen ? Want nadat deze fase compleet is en je aan land gaat kan je niet meer terug.

Volgende keer hebben we het over de wezenfase.

0 reacties: