woensdag 27 augustus 2008

Spore Producers Tour: Een bewogen dag.

Vandaag was het dus zo ver. De EA SPORE producers tour. Perslieden en fansites die waren uitgenodigd hadden de mogelijkheid om ofwel in de ochtend ofwel na de middag een SPORE demonstratie met Jenna Chalmers (designer bij Maxis en producer van de SPORE space fase) bij te wonen. Omdat ik vanuit het 'verre Limburg' met het openbaar vervoer naar Brussel moest gaan koos ik ervoor om de namiddag-sessie van 14-17 uur te trotseren.

Het event was gelocaliseerd in een aantal vertrekken op het derde verdiep van een casinogebouw in Brussel. Het was eigenlijk onwezenlijk: want voor de eerste keer zag ik tastbaar bewijs van een spel waar we als spore fan al 3 jaar op aan het wachten zijn. Er stond te lezen: SPORE: Please come to the third floor and give us a hand! Rap naar boven dus.

Ik was 40 minuten te vroeg maar dat was helemaal niet erg, Ik maakte kennis met de marketing assistentes die me ook duidelijk maakten dat er een demonstratie van de sims 2: appartementsleven werd gegeven. Toen ze vernamen dat ik exclusief voor SPORE kwam: toonden ze mij de hands-on room, Dit was een gezellig ingerichte appartemets kamer waar 2 acer predator PC's stonden opgesteld met elk een groot TV scherm zodat we spore in al z'n glorie en in hoge kwaliteit konden aanschouwen.

Ik wilde koste wat kost de voertuigen-editor proberen en ik ploegde mij door het hoofdmenu naar de Create sectie, alwaar ik aan mijn (creatief) SPORE avontuur begon. De ervaringen hierover zullen opgenomen worden in een preview die hier te lezen zal zijn.

We mochten echter geen screenshots of video's nemen dus mijn super cool CosmicD's Axelay level 2 eindbaas voertuig (ahem) zit alleen nog maar in mijn gedachten en ergens op de sporepedia. Laten we hopen dat dit item opduikt als men alles gaat zichtbaar maken voor de lancering van het spel.

Alvorens de echte demonstratie met Jenna Chalmers begon had ik nog een half uur tijd. Dus ik speelde nog even gauw de cell fase en daaropvolgend de Creature fase.

Een beetje later was het tijd voor deze presentatie. Het ging naar een ander lokaal iets verder op in de gang en de kamer waar ik terecht kwam was eveneens als woonkamer ingericht. Een tiental mensen zaten er gezellig rond te tafel met Jenna: en we konden beginnen.

Ze begon met het tonen van de SPORE trailer en daarna demonstreerde ze een half uurtje het spel. Ze toonde vooral de timeline, en hoe je als speler de houding van je creature via je manier van spelen kan beïnvloeden. Daarna toonde ze een beetje creature fase. Jenna is vooral de producer van de space fase: en deze kreeg ook de meeste aandacht van haar. De demonstratie heb ik volledig in audio opgenomen en zal morgen op deze blog te beluisteren zijn.

Na de demonstratie was het tijd voor een koekje (of een croissantje). Met een Cola light in de hand vernam ik allerlei EA weetjes en praatte ik met mensen van het Nieuwsblad, 9lives, spore,net en met de EA marketing assistentes. Op dat moment kreeg ik mijn EA perskit. Daarin zaten vooral een goofy sims2 appartementsdieren kit (euh, noem het maar een lopende USB hamster), een persmap, en 2 (twee!!) opblaasbare sporewezens en een supersonische EA drinkbeker. Ik vraag me af welke relevantie deze beker heeft ? Misschien om tijdens de komende marathon SPORE-sessies toch nog wat vloeistof te kunnen opnemen?

Het was inmiddels half vijf voorbij. En nét voor Jenna alweer met het vliegtuig naar Polen moest voor een volgende episode in haar SPORE tour: was er nog wat tijd om een persoonlijk gesprek met haar te hebben... over SPORE natuurlijk. Van dit gesprek heb ik ook enkele audiofragmenten maar het was eerder een relaxed gesprek over ditjes en datjes waar ook spore dingen in voorkomen. We begonnen met elkander te praten alvorens ik de recorder had aangezet. Van een duidelijk afgelijnd interview was niet echt sprake.

Rond vijf uur namen we afscheid. Het was een vriendelijke vrouw om mee te praten en tussendoor liet ze nog wat Maxis-weetjes vallen, Het was een gemoedelijk gesprek, ook al kon ik niet eens de helft van de vragen stellen die ik voorbereid had. Maar dat komt omdat ze veel tijd neemt om de vragen die ik uiteindelijk kon stellen uitgebreid te beantwoorden.

Ik moest rond half zes de bus naar Brussel-noord nemen en rond kwart na 6 was het dan tijd om de trein op te springen terug naar huis, alwaar ik een moment nam om even alle informatie die ik overdag verzamelde te verwerken, de leukste foto's uit te kiezen en onze grote SPORE preview verder aan te vullen.

De volgende dagen kan je dus wat nieuwtjes rapen op deze blog. Van kleine weetjes tot audio fragmenten, en natuurlijk een redelijk grote preview van het spel. Deze preview zal in een aantal delen opgesplitst worden.

0 reacties: