dinsdag 21 oktober 2008

Interview met Cyril Saint Girons - Audio designer


Een poos geleden hebben we een oproep gedaan voor vragen aan het Spore Audio team (zie dit blogbericht).

Vandaag heeft de officiële Nederlandse Spore site een artikel online gezet waarin onze vragen, en vragen van andere Nederlandse Spore fansites, worden beantwoord door Cyril Saint Girons, 1 van de Audio Designers / Engineers die aan Spore werkt.
Wat was de grootste uitdaging waarvoor jullie kwamen te staan tijdens jullie werk aan de audio en de volksliedmaker voor Spore?

Zelf werkte ik aan het procedurele audiosysteem. Het was een flinke klus om dat voor elkaar te krijgen. De grootste uitdaging van het creëren van de volksliedmaker was te bepalen welke besturingselementen nodig waren om echt muzikale spelers genoeg mogelijkheden te kunnen bieden die tegelijkertijd gemakkelijk te gebruiken waren voor minder muzikale spelers.

Zijn er aan de audio gerelateerde prototypes die je zou willen delen met de Spore-community?

De meeste prototypes zijn gecreëerd als interne tool en kunnen niet zomaar worden gedeeld. (Ik zou moeten checken of we ze mogen delen.) De tool is gebaseerd op het open source project Pd, dat ik van harte kan aanbevelen als je geïnteresseerd bent in procedurele muziek.




Cyril Saint Girons heeft onlangs nog op video uitgelegd hoe je een volkslied kunt maken in Spore, zie dit blogbericht.

Update: Inmiddels staat het interview ook op de Amerikaanse Spore site.

Jammer dat EA Nederland niet even vermeldt dat het vragen van Nederlandse Spore fans & Spore fansites zijn, vooral omdat het nu ook op verschillende officiële Spore sites wordt gepresenteerd als een EA interview.

Mijn blog zal voorlopig ook niet meer meewerken aan dit soort zaken: zelfs het idee om eens een interview te doen met het audio team kwam hier vandaan en de manier waarop het interview nu gepresenteerd wordt vindt ik, op zijn zachts gezegd, erg vreemd.

Hoe andere Nederlandse Webmasters, die ook oproepen hebben geplaatst, hierover denken weet ik niet maar dit is mijn standpunt.

0 reacties: