zondag 31 augustus 2008

CosmicD's SPORE preview deel 6: De galactische fase

In een euforisch moment van eenheidsgevoel besluiten alle naties op je planeet alle bronnen aan te spreken om een ruimteprogramma op te starten. Jij mag met je wezen dat heel lang geleden een kleine cel was: een ufo besturen en de grote leegte van de ruimte verkennen. Maar of de ruimte in SPORE wel zo leeg is valt nog te bezien.


De galactische fase is de meest uitgebreide fase van het spel, en dat kan je letterlijk nemen. Als je alles wat het deze fase te bieden heeft wil onderzoeken, heb je ongeveer 70 jaar nodig.

Ik moet het dus kort houden. Want je kan alle aspecten van deze fase namelijk onmogelijk op een redelijk concrete manier beschrijven zonder oeverloos uit te wijden over werkelijk alle mogelijkheden die na veel spel uren door je ufo gevonden en geactiveerd kunnen worden. Deze Preview wil geen nederlandstalige prima guide worden. Het leuke aan SPORE is immers dat je – zeker in de galactische fase – vele nieuwe verrassingen zult aantreffen in alle uithoeken van de melkweg.

Maar laten we beginnen bij het begin. Maak een coole ufo met de ufo editor die je te zien krijgt nadat je als hoofdstad bent uitgegroeid tot planetaire unie. Terwijl het volk op je planeet je met vuurwerk uitwuift en de final frontier in stuurt, leer je een aantal basishandelingen zoals vliegen en je hoogte veranderen. Met een orbitale triomftocht boven de wereld waarop je zo lang hebt gewoond, begint je ontdekking van je zonnestelsel.

Daar zal je snel merken welke vrijheid je in deze fase van SPORE hebt. Je ufo is nog niet sterk genoeg om uit je zonnestelsel te raken maar daar komt gauw verandering in als je op de naburige planeten upgrades ervoor vindt. Op dat moment kan je je verschillende planeten ontdekken die allemaal hun eigen uiterlijk en ecologie hebben (of een gebrek daaraan). Enkele upgrades later kan je dorre planeten herschapen in bloeiende werelden en er kolonies op stichten. Je kan verre thuishavens stichten voor de wezens van je planeet en er automatische verdedigingsposten voor lanceren zodat die verre kolonies beschermd worden als jij niet "thuis" bent.
Je kan verschillende eretekens (badges) behalen. Je kan vreemde soorten ontmoeten en handelsroutes opzetten met naburige zonnestelsels. Je kan je rijk uitbreiden, een federatie van planeten stichten, en wetenschappelijk onderzoek doen op zogenaamde zoo planeten waar je allerlei wezens en planten probeert in harmonie samen te laten leven.

Je kan in de melkweg door de ene verwelkomd worden als een god, of weggejaagd als ruimteschorem door de andere. Je kan missies aanvaarden , oorlogen starten en ruimtefenomenen bewonderen zoals zwarte gaten en asteroidegordels. En dit allemaal in een melkwegs van meer dan 400,000 sterren. Het is een overweldigend aanbod aan interstellaire weelde.

Natuurlijk doe je dit allemaal voor een reden, namelijk: sporebucks op je bankrekening. De galactische fase is zodanig opgebouwd dat je gezond verstand moet gebruiken om al dit fraais te kunnen verwezenlijken. Sommige upgrades kosten vrij duur en de enige remedie hiertegen is contacten leggen, missies aanvaarden en handel opzetten met andere beschavingen of galactische rijken. Reizen met je ufo is natuurlijk niet gratis en je zal een zekere strategie moeten hanteren om je financiers tevreden te stellen.

Moet ik je nog zeggen dat je anderen moet behandelen zoals je zelf wilt behandelt worden in het spel ? Dat maakt dan het verschil tussen het uitbouwen van een vredelievend rijk, en constant op voet van oorlog leven met vreemde soorten.

Met dat laatste kun je wel eens heel ge-isoleerd raken in je universum, en ben je maar beter goed voorbereid om er voor te zorgen dat je al voldoende upgrades hebt gevonden voor je ufo om deze veldslagen, euh.. sterreslagen aan te kunnen.

Voor ik de behandeling van de fases van SPORE afsluit rest dus nog de vraag: Wil je in de galactische fase je ding doen en chaos veroorzaken of je eigen onderzoek instellen, star trek naspelen of een Samantha Mulder creature ontvoeren ? Of wil je de uitdaging aangaan om de evolutiemeter te zien vullen door het behalen van badges en uiteindelijk het centrum van de melkweg bereiken ? In SPORE is het allemaal even interessant, en vooral: het is JOUW keuze.
Nu ik de fases met jullie heb doorgenomen, resten er nog 4 artikels in deze reeks om de preview te vervoledigen.

Next: De Sporepedia, een niet onbelangrijk deel van SPORE.

CosmicD's SPORE preview deel 5: De beschavingsfase

Je groepje wezens ontdekken als meest gerenomeerde stam van het continent de moderne revolutie en kiest ervoor een beschaving te stichten met industriele en economische elementen. Dat is dus reden voor feest. Je stamlieden bouwen nu een stadhuis dat jijzelf als speler mag ontwerpen. Of je kan een ontwerp uit een online bibliotheek kiezen.

Omdat afstanden in deze volgende stap naar wereldheerschappij als maar groter worden, ontdekkt je stam ook dat het beter is om voertuigen te maken. Ook hiervoor krijg je een editor voorgeschoteld waarin je een eigen unieke creatie op wielen kan maken (of op poten, wat je zelf verkiest). Als je liever een ontwerp van iemand anders kiest kan dat dus ook, net zoals bij de gebouwen editor. Anders dan in de vorige fases hoef je nu niet naar bepaalde bouwblokken te zoeken. Omdat het maken van je gebouwen in de stad en het maken van voertuigen puur estethisch is, zijn alle mogelijke blocks beschikbaar en kan je naar hartelust bouwen. Maar let er wel op dat gebouwen en voertuigen geld kosten als je ze inzet in je wereld.

Nadat je creaties afgewerkt zijn of je een bestaand item hebt gekozen in de Sporepedia, krijg je voor het eerst een zicht op de planeet in z'n huidige staat van evolutie. Je krijgt een globaal overzicht over de wereld en je kan hem helemaal onderzoeken.

Je jonge stad is maar één van vele naties die zich weldra op je planeet zullen ontwikkelen. Met deze andere steden kan je economische betrekkingen hebben, oorlog voeren of er religieuze heerschappij over proberen krijgen.

Als doel van deze fase moet je proberen om alle steden op je planeet te verenigen in een unie, waardoor er een ruimteprogramma zal opgestart worden en je planeet zichzelf op de galactische kaart van het spore universum zet.

Om dit success te bekomen moeten we in deze fase - net zoals in de stam fase - strategisch te werk gaan. Er zijn nu nog meer elementen die zich op de planeet zullen manifesteren waardoor je een manier moet zoeken om je taak zo efficient mogelijk te volbrengen.

Zo moet je om te beginnen op zoek gaan naar Spice bronnen.. Dit zijn gijzers die een rood gas uitstoten en welke op verschillende plaatsen in de wereld zichtbaar zijn. Spice is de energiebron waarop je beschaving zal draaien. Je moet zo snel mogelijk voertuigen uitsturen om de spice te ontginnen en andere beschavingen op je wereld voor zijn, want zij gaan dit natuurlijk voor hun natie ook proberen.

Een volgende stap is er voor te zorgen dat je stad zélf goed draait. Want nu sta je aan het hoofd van een hele natie en je moet er voor zorgen dat je wezens gelukkig zijn, dat ze productief zijn en geld opbrengen om materiaal te kunnen aankopen. Zo kunnen ze met voertuigen bij de buren aankloppen om oorlog te voeren. Als je meer passief ingesteld bent moeten je wezens middelen genoeg hebben om te kunnen onderhandelen over een economische unie met nieuwe steden.

Je kan ook de religieuze toer op gaan en kruistochten organiseren. Dan stuur je voertuigen naar andere steden die de burgers ter plaatse ongelukkig zullen maken, zo dat ze zich misschien sneller zullen overgeven aan je verenigde planeten unie die je wil stichten.

Als er meer geld binnen komt moet je nieuwe gebouwen voor je stad kopen. Gebouwen die voor ontspanning dienen, maken je wezens gelukkig. Fabrieken maken hen ongelukkig omdat ze er moeten gaan werken. Dus ze moeten ook kunnen eten en slapen. In de stadsplanner en de gebouwen editor kan je er op strategische wijze voor zorgen dat je genoeg gebouwen hebt in je stad die de balans tussen geluk, productiviteit en welvaart in evenwicht houden.

Als je een andere stad met harde of zachte hand verovert, vallen ze onder je verantwoordelijkheid, maar niet persé onder je overtuigingssysteem. Je kan op een planeet diverse culturen creëren door bijvoorbeeld een stad die veroverd is en religieus is, niet te onderwerpen aan jou overtuiging.

Het leuke hiervan is dat als je hen niet onderwerpt, en ze behoren tot je unie: dan zullen ze jou stad op hun eigen manier gaan verdedigen tegen buitenstaanders die nog niet toegetreden zijn, en dus in competitie zijn met jou groepje van steden.

Je verantwoordelijkheid over de planeet wordt als maar groter. Hoe meer steden je kan veroveren (en/of onderwerpen), des te meer je moet opletten dat anderen je Spice bronnen en steden niet proberen terug te pakken of te vernietigen.

Als je economische toestand binnen de steden die je bezit goed is, en je verovert meer en meer steden: dan zal je na een tijdje ook superwapens tot je beschikking krijgen. Naarmate je je doel bereikt worden deze superwapens sterker. Je moet deze wapens echter niet altijd letterlijk zien als wapens. Als je aan militaire verovering doet zijn het wapens, maar probeer je een economische unie te stichten worden het drukkingsmiddelen zoals onkoperij. Kies dus je manier om steden te veroveren, dan zal dit resulteren in verkrijgen van andere superwapens.

Als je groeit kan je ook meer voertuigen tegelijk op pad sturen en bovendien krijg je na een tijdje ook de mogelijkheid om vliegende voertuigen te bouwen. Hierdoor wordt het makkelijk alle uithoeken van je planeet te bereiken en de resterende steden over te nemen (of plat te bombarderen: de gemakkelijkste uitweg om dat laatste bolwerk te onderdrukken)

Als je een tiental steden hebt overgenomen, is je unie een feit en wacht het grootste avontuur van het spel: namelijk de galactische fase.

Primagames Spore Guide preview


Primagames maakt een officiële Spore guide en nu kun je als voorproefje al 25 pagina's ervan bekijken in PDF formaat.

Net als de Spore Creature Creator guide trouwens (zie dit bericht), dit is wel een complete guide.

Spore gameplay stream (live!)


Als deze video niet werkt ga dan naar: Spore gameplay stream, daar kun je ook chatten over de stream. Het kan zijn dat de stream zo nu en dan offline is: dan neemt de gamer een pauze.

UPDATE 18.30 uur: De stream is gestopt: het is nu diep in de nacht in Australië, of er later nog een stream komt is niet bekend.

UPDATE 19.30 uur: Zo te lezen gaat RaptorBlackz Spore weer opstarten voor minimaal een uur lang Cel Fase. Ik laat de stream dus wel online staan al ga ik zelf offline.

UPDATE 1 September 10.00 uur: Als het goed is zal over een paar uur de stream weer online komen. 100 % zeker is dat niet; RaptorBlackz wordt een beetje ziek van de jaloerse en bitchy opmerkingen die her en der op het internet staan over deze stream:
MMh might start stream again in a few hours or so.
I don't know why people are pissed off at me?
I streamed it so people can take a good look if it's worth it so they don't have to waste their hard earned cash.
I coul'd of been a tightass and say i got it and you can't look or play it but i just show you how it is played and make names and buildings what you guys say.
I'm pratically wasting my bandwith for you's
Also its gonna take forever to reach the center.

UPDATE 2 september 17.00 uur: RaptorBlackz is weer aan het streamen en zal de Ruimte fase uitgebreid laten zien.

Poll: welke fase lijkt jouw het leukst in Spore?

We hebben een nieuwe poll online gezet en daar kun je stemmen op jouw favoriete fase in Spore: Cel - Wezen - Stam - Beschaving - Ruimte.

En mocht je nog meer willen stemmen: stem dan eens op ons blog via de kleine banners net onder de poll.

Op 4 september komt de nieuwe poll online: het onderwerp daarvan kunnen jullie vast wel raden.

Spore al te koop in Australie?


Het is een traditie aan het worden dat, zo enkele dagen voor de release van een grote game, mensen beweren een game al te hebben en / of dat winkels een game al verkopen.

Zo ook over Spore: in dit topic op GamingSteve allerlei geruchten dat een Australische gamer Spore al heeft, ja zelfs dat winkels daar Spore al verkopen.

In dat grote topic heb ik alleen de eerste 5 en de laatste 5 berichten gelezen: bewijzen ervoor zijn er volgens mij niet.

EA bobo's aan het woord

Er zijn 2 interviews online gezet en wel met Frank Gibeau en Jens Uwe van Electronic Arts.

Het interview met Frank Gibeau is het 2e deel van een interview op GameSpot, deel 1 vindt je hier op dit blog. Jens Uwe is de 2e EA bobo die aan het woord komt en wel hier op GamesIndustry.

Spore Origins (iPod) vastloper opgelost


Het lijkt erop dat Spore Origins voor de iPod Classic en vijfde generatie iPod weer gefixed is.

Vorige week werd Origins gereleased maar de dag erop alweer offline gehaald wegens een vastloper.

Enfin: Spore Origins staat weer hier op iTunes.

zaterdag 30 augustus 2008

Spore en movie making

World of Warcraft heeft een rijke traditie van WOW-ers die zelf video's maken met ingame beelden en soms met verbluffende resultaten, zoals de clip bij dit bericht.

Zullen we in Spore ook zo een rijke traditie krijgen van player movies?



Nieuwste versie SporeScope

Er is weer een nieuwe versie online gezet van de SporeScope: SporeScope v0.9 voor Firefox 2
Een erg handige tool voor gebruikers van Firefox om extra statistieken te bekijken op de Sporepedia.

Meer weten? Ga dan naar dit topic van immortius op GamingSteve.

Interview met Oren Nathan (Spore animator)

Nometet heeft Oren Nathan geinterviewd een van de animators die aan Spore gewerkt hebben.

Will the game engine feature different weather effects and if so will the different temperatures have an affect on the creatures?
Yes we do have different weather patterns on our planets. As for how it influences the game – you will have to experience it for yourself.

Nieuwe Spore video's op Gamespot

Gisteren heeft Gamespot al 44 Spore screens online gezet (zie dit bericht) en nu zijn ze Spore video's online aan het zetten.

Een voorzetje voor hun Spore review?









Of ga naar deze pagina op Gamespot voor de HD versies.

Spore release overlevings pakket


Vanaf maandag zijn in de grootste supermarkten van Nederland en België Spore Release overlevings pakketten te koop. De pakketten zijn er in 3 prijsklassen: 5 euro - 10 euro en 25 euro.

In de pakketten zitten allemaal levensmiddelen om op 4 september super fit te zijn (en te blijven) en om 48 uur (of langer) achter elkaar Spore te kunnen spelen. Er zitten kant- en klare maaltijden in, energie- en fruitdrankjes, maaltijd- soepen en salades, allerlei snoepgoed en zoutjes, belegde broodjes, koffie-pads met extra sterke koffie erin en nog veel, veel meer.

Vraag er dus naar bij de supermarkt bij jou in de buurt!

Verleden, heden en toekomst van Spore

Spectrum Online heeft een 4 pagina's groot artikel online gezet. Het leuke van dit artikel is dat het ook gaat over het maken van Spore. En ook de toekomst van Spore komt aan bod:
“I can imagine so many cool possibilities that we're just scratching the surface of,” Wright says. He envisions Spore races centered around user-designed vehicles and flying games featuring users' spaceships.

But Wright's imagination stretches only so far. He anticipates the day when Spore players take charge and steer the game into unseen territory. “That's when the fans become an even larger designer [than us],” he says. “In some sense, we're kind of codesigning Spore. Fans are going to drive its future.”

Will Wright in Parijs


De Franstalige Spore fansite Spore Mania meldt dat Will Wright maandag in Parijs Spore zal presenteren.

Op deze pagina van Le Monde kun je je vragen stellen aan Will Wright, dat kan ook in het Engels.

Spore op de PAX

De Pax (Penny Arcade Expo) is begonnen en Spore is daar natuurlijk ook te zien en te spelen. EA schijnt nogal wat aandacht te gaan besteden aan Spore dus hou dit blog in de gaten voor nog meer Spore nieuws.

De PAX is een games gebeuren in Seattle (US) dat zich meer richt op gamers en veel minder op game - producenten.

Zie ook dit arikel op Seattlest. Bron: Space Oddity’s Spore

CosmicD's SPORE preview deel 4: De stam fase

Je wezen is uitzinnig van blijdschap. Samen met een groepje soortgenoten ontdekt het voor het eerst bewustzijn door middel van de brainpower die in de wezenfase is behaald.


Je groepje wezens verkent de wereld nu met een groepsgevoel en en ze merken dat ze elkaar kunnen bijstaan om samen het verdere verloop van de overlevingstocht aan te vatten als stam! Het groepje wezens bombardeert eerst je wezen uit de vorige fase nog tot stamhoofd. Hem zal je herkennen aan de staf die hij altijd bij zich draagt.

Vanaf nu kan je je wezen(s) ook niet meer aanpassen zoals dat in de wezen fase kon. De creature creator wordt dus hier vervangen door een editor met items die je wezens kunnen aantrekken als bescherming of decoratie.


In deze fase moeten je wezens leren omgaan met begrippen zoals jacht, voedsel beheer, oorlog en ruilhandel en moeten ze leren werken met wapens, vislijnen, geschenken en muziekinstrumenten, Die werktuigen gebruiken ze natuurlijk niet allemaal om alleen zichzelf blij te maken: want het is de bedoeling dat je je stam op verschillende manieren in contact laat treden met andere stammen die in de buurt wonen. Deze stammen bestaan uit groepjes van andere rassen die op je planeet wonen en eveneens het bewustzijn hebben verkregen.

Contact met andere stammen kan vriendelijk of vijandig gebeuren. Je kan van je wezens een bloeddorstige roversbende maken, of je kan samenwerken met die andere stammen om voedselvoorraden met elkaar te delen waardoor je makkelijker het hoofd kan bieden aan eventuele invallen van stammen die echt geen zin hebben in samenwerking.

Terwijl je dit alles doet moet je er voor zorgen dat je stamlieden genoeg eten hebben, kunnen paren, en een uitgebreid arsenaal werktuigen kunnen kopen om hun taak tot een goed einde te brengen. Je moet immars een strategie bedenken die je stam naar z'n uiteindelijke doel brengt, namelijk: de grootste stam van het continent worden en een stad stichten.

In tegenstelling tot de vorige van SPORE, moeten je wezens nu alles in teamverband gaan doen. Daardoor verandert uiteraard de manier waarop je het spel speelt. Er komen heel wat nieuwe mogelijkheden bij ten opzichte van de wezen fase. Zo is het niet langer mogelijk te paren wanneer het je goed uitkomt. Je wezens zijn nu ge emancipeerd en zullen zelf aangeven wanneer ze zin hebben om het aantal stamleden te laten aangroeien.

Ook jou controle over de wezens is nu anders. Je controleert niet langer direct je wezen zoals voorheen, maar selecteert één of meerdere wezens en laat ze zo acties ondernemen.

In deze fase is voedsel vergaren het middel waaruit alles voortvloeit. Met voedsel kan je je stam in leven houden. Verder kan je door middel van voedselvoorraden aan te leggen er voor zorgen dat je in je dorpshut wapens voor de jacht of militaire doeleinden kan kopen, of items en geschenken aanschaffen om vreedzame relaties aan te knopen met andere stammen.
Voedsel dient ook om in de costume editor een bescheiden klederdracht voor je stamlieden te ontwerpen waardoor ze ofwel meer charme krijgen, ofwel beter beschermd zijn tijdens het voeren van oorlog.

Er zullen verschillende gevaren dreigen. Je kan zoals je al weet aangevallen worden door andere stammen, maar ook door wilde dieren. Als je je dorp onbewaakt achter laat zou je wel eens tot een grote verassing kunnen komen te staan. Je dorp kan geplunderd worden en zelfs baby's van je stamlieden kunnen ontvoerd worden. En het is natuurlijk de bedoeling dat je stam door middel van het paren aan leden-uitbreiding doet.

Hoe je te werk gaat om al de gevaren in de wereld te trotseren hangt van jezelf af. Als je met een grote stam vriendschappelijke betrekkingen kan opbouwen heeft dit natuurlijk voordeel. Zo ben je des te meer beschermd, want je bent met meer aantallen om je dorp of eigendommen te beschermen.

Je knoopt broederschapsrelaties met andere stammen aan door op jacht te gaan op wilde dieren, hen te temmen en op die manier hun eiren te gebruiken als voedselvoorraad. Op die manier kan je geschenken aankopen om tijdens je bezoek aan hen te overhandigen. Als je stam wat verder gevorderd is kan je ook met hun voedselvoorraad muziekinstrumenten aankopen om een performance te doen tijdens een stammenbezoek. Dit verhoogt da kans dat ze vreedzaam bij jou willen aansluiten aanzienlijk.

Als je zelf niet zo'n vriendschappelijk beleid wil voeren kan je de strategie dusdanig aanpassen, en zorg je ervoor dat je je voedselvoorraad volledig investeert in wapens, zodat je stam klaar is voor de strijd. Als het je stam lukt om de dorpshut van een naburige stam plat te branden heb je hen veroverd. Je zal merken dat als je je stamlieden uitrust met wapens, het stamhoofd mee doet. Zijn staf is echter multifunctioneel en neemt alle functies van de werktuigen aan die je hebt. Hem hoef je nooit uit te rusten zoals je met zijn onderdanen moet doen.


Door oorlogen te starten of handelsrelaties aan te knopen met anderen zie je hoe je het doel van de stam fase benadert. De status van je stam wordt visueel weergegeven door een totempaal. Deze wordt als maar groter naarmate je stammen op welke manier dan ook verovert. Telkens als je een stam verovert krijg je ook een nieuw item in de kostuum editor waardoor je je nog beter kan beschermen.

Als je genoeg stammen onder de leiding van jou stam krijgt zal deze prestige genoeg bereikt hebben om naar de beschavingsfase over te gaan en sticht je stam een volwaardige stad.

Creatief met Spore


Wat kun je doen in die laatste, zenuwslopende dagen voor de release van Spore?

Je kunt bijvoorbeeld leuke buttons maken zoals Loek die gemaakt heeft hier op Deviant Art.

En die natuurlijk verkopen om Spore terug te verdienen.

Spore: een 'must have' voor gamers


Er is weer een Nederlandstalige preview online gezet en wel op deze pagina van 9Lives.
De combinatie van verschillende genres in één game lijkt in mijn ogen een schot in de roos. Het geheel is enorm complex, maar de gameplay werd simpel gehouden. Dit, samen met de nog steeds groeiende community die de game watertandend liggen af te wachten, maakt van Spore een must have voor enorm veel gamers. Om eerlijk te zijn was ik nog niet helemaal overtuigd, maar wat EA aan mij heeft laten zien, zorgt ervoor dat ik in de winkel zal staan als het spel op 4 september wordt gereleaset!

Ook het Belgische Nieuwsblad heeft een artikel online over Spore: van cel tot alien : in 'Spore' ben je de baas van de evolutie.
Met een mond vol tanden: dat is de beste manier om naar Spore te kijken, een wonderlijk computerspel waarin je als cel begint en in de ruimte kunt eindigen. Het doel: evolueren.

Vraag en antwoord met Will Wright

CBC News heeft een vraag en antwoord online gezet met Will Wright en wel op deze pagina.
What is it about the name Spore that resonates with you?
Well originally it was a codename that my art director Ocean Quigley came up with. I was considering SimEverything for the longest time but after living with the title Spore it just fit on so many different levels of the game.

Spore Fansites day (US) - 5

Simphoni heeft op deze pagina een nieuwe video online gezet van de Spore Fansites Day, 8 dagen geleden, op het hoofdkantoor van Maxis in Amerika.

Meer informatie over die dag vindt je hier op dit blog of hier op SimPrograms.

vrijdag 29 augustus 2008

Jenna Chalmers in Polen

De Poolse site Spore World is in Warschau (Polen) naar een presentatie geweest van Spore door Jenna Chalmers.

Op deze pagina vindt je foto's en, als je Pools goed is, wat informatie. Er zijn ook 3 video's, ik heb er maar 1 embed:



Bron: Space Oddity’s Spore en SimPrograms

Shake that booty


Vandaag is de laatste kans om te stemmen op jouw favoriete Spore Creature Creator Dance Off video.

Meer informatie vindt je hier op dit blog.

UPDATE: Stemmen kan niet meer.

CosmicD's SPORE preview deel 3: De wezenfase

In de wezenfase bevind je je voor het eerst in de 3D wereld van spore. Geniet van alle mooie bosjes, velden en heuvels rondom je wezen. Dit is het eerste commercieel gelanceerde computerspel waar je - als je vanop je planeet naar de hemel kijkt - je de bedenking mag maken dat de hemellichamen die in de verte ziet effectief te bereiken zijn nadat je ver genoeg staat in je evolutie. De SPORE doos zegt niet voor niets: Spore, Jou eigen universum in een doosje. Werk aan de winkel dus.

De eerste stap op het droge is dus gezet. Je bevind je op je weg naar je eerste nest. Nesten functioneren als voorlopige thuiskampen. In de wezenfase is het net zoals in de microbe fase de bedoeling om sterker te worden, te paren en de juiste lichaamsdelen te vinden om er voor te zorgen dat je als beste wezensoort koning der dieren wordt en bewustzijn ontwikkelt.

De tweede stap vormt de basis van de spelervaring voor de wezenfase Zoek de omliggende nesten en vind andere wezens om samen met hen te migreren of ze als voedsel te gebruiken.

Hier geldt dus weer de dynamische regel: “je bent wat je eet”. Maar op welke manier je dat doet is nog belangrijker. Wil je de jager uithangen: dan eet je alles op wat beweegt. Ben je echter een vredelievend dier dat toevallig vleeseter is, dan kan je met de eerste wezens die je ontmoet sociale banden proberen aan te knopen en samen opzoek gaan naar lijken die je op je weg tegen komt. Als je dat lukt kan je - net zoals op je eigen nest - genezen van verwondingen die je tijdens je tocht oploopt.

Pittig detail: Ben je een planten eter, dan kan je alleen van de vegetatie eten die op je planeet aanwezig is en zal je – als je vlees probeert te eten – dit ook terug uitspugen.

Nu je uit de microbe fase bent geraakt krijg je als beloning ook een superpower. In het geval dat je als een vredelievende planten eter uit de zee bent geklommen krijg je de siren song. Hiermee steek je zowaar een sopraansolo af die vrede sticht onder vechtende wezens. Trouwens: Iedere fase van het spel heeft zo z'n superpower. Deze zijn ook anders naarmate je je als wezen anders gaat ontwikkelen. Als bloeddorstige vleeseter zal je een andere superpower krijgen. Kan jij ze allemaal ontdekken in SPORE ?

Meer dan in de microbe fase is het in deze fase belangrijk om je bewust te zijn over hoe je omgaat met andere wezens. Want in het begin kan je relatief makkelijk vrienden maken met anderen en deze vormen dan een team. Maar als je sterker wordt en je ontdekt meer lichaamsdelen voor je wezen: ben je ook maar beter voorbereid om de confrontatie aan te gaan met wezens die jou absoluut niet zien zitten, of kwa complexiteit veel sterker en groter zijn.

Als je een ander wezen tegen komt waarmee je vriendschappelijke relaties wil aanknopen is het beter dat je tenminste een aantal van zijn sociale vaardigheden bezit, want ze kunnen je vragen om een dansje te doen, je pavarotti gehalte te demonstreren en meer. Dan helpt het als je al deze dingen kan door de juiste lichaamsdelen te vinden in de wereld.

Je houding, samen met andere statistieken zoals: hoeveel je bent dood gegaan, hoeveel lichaamsdelen je hebt gevonden en wie je zelf hebt gedood kan je perfect bestuderen in de tijdlijnfunctie van het spel.

Je krijgt daar het levenspad te zien dat jij bewandelt. Maar in SPORE is het perfect OK om eenderwelke levenshouding aan te nemen. Je kan sociaal doen, maar ook een roofdier pur-sang worden. Dan bereid je je het best voor op een zeer vijandige wereld.

Een mens is ook maar een mens... euh wezen... En van al die sociale omgang met anderen ga je honger krijgen en brengt aan sich geen brood op de plank. Om de balans te bewaren tussen wat jij wil zijn en wat je uiteindelijk wordt kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat - als je vredelievend wil blijven - je altijd meer wezens opneemt in je vriendekring dan er op te eten. Maar ondertussen moet je wel genoeg DNA punten bijeen kunnen sprokkelen om te kunnen evolueren en paren, en je zelf ombouwen in de creature creator.

Deze editor ken je misschien al een tijdje omdat hij al 2 maanden beschikbaar is. Maar je krijgt daar niet alle lichaamsdelen in. Je weet allicht al wel dat deze verdiend moeten worden door ze te zoeken in de wereld.

Trouwens, lichaamsdelen zoeken in de wereld is één zaak, maar deze zijn ook upgradable. Dus zoek goed naar die sterke benen of nieuw paar schubben:

Hoe hoger je bijvoorbeeld het sluipniveau van je wezen kan krijgen door bepaalde lichaamsdelen te vinden, des te meer transparant je beestje wordt als je de functie uitvoert. En zo gaat dat ook met andere vaardigheden zoals charmes kweken of je dansstijl verbeteren.

Op je tocht naar bewustzijn kom je ook enkele mysterieuze dingen tegen. Ijzeren vogels in de lucht die wezens naar zich toe zuigen en je dat Fox Mulder-gevoel geven, of gigantische monsters die opeens opduiken en je heel klein doen voelen.

Maar als je dat allemaal overleeft zal je tijdens het proces van je evolutie tevens meer en meer brainpower krijgen. Als deze brainpower hoog genoeg is en je wezen een bewustzijn ontwikkelt, kan je met het spel overschakelen tot de stam fase.

Hierover treden we in het volgende artikel in detail!

Jenna Chalmers bij 9lives


Net voor ik wat prangende vragen op haar mocht afvuren had de site 9lives een interview met Jenna Chalmers.

Ze hebben het daar ondermeer over hoe ze een middeweg gevonden hebben tussen creativiteit, open gameplay en doelstellingen aanbieden aan de speler.


Het monster komt eraan!

Zo typeert Det News althans de aankomende release van Spore. Bij het lezen ervan kreeg ik een deja-vu gevoel: een deel kennen we volgens mij wel. Wel een quote van Will Wright die ik even wil plaatsen:
I don't think we could design a sequel to 'Spore' until the fans showed us what they like, I think there's going to be a fair amount of learning over the next few months. What's important for me is what sort of stories the players are using the game to tell. Games that have the longest legs are the ones with the most narrative density.

Persoonlijk denk ik dat Lucy Bradshaw en haar team al lang ideeën hebben voor een uitbreiding en een team er al aan werkt: in ieder geval aan het op papier zetten van ideeën. Bij Sims 2 waren er meestal 2 team's die elk aan een uitbreiding werken. Alleen zullen de ervaringen van Spore spelers een grote invloed hebben op de richting en invulling van een Spore uitbreiding.

CosmicD's SPORE preview deel 2: De microbe fase

Hiermee begint je evolutionaire avontuur in SPORE. En zoals elk goed verhaal begint het spel waar het eindigt: namelijk in het hoofdmenu met fenomenaal uitzicht op je melkwegstelsel.

Je kiest een planeet uit waarop je wil evolueren en daarna krijg je de keuze om een vleeseter of een planteneter te worden. Dan krijg je een beginscene te zien over hoe je als levensvatbare cel in een komeet op een een planeet afstevent die later je thuis gaat worden.

Als de komeet inslaat, belanden er door de explosie brokstukken in het water en tada: daar ben je dan. Als klein doorzichtig wezentje zal je je weg moeten vinden om aan de oppervlakte van de grote boze oceaan te raken.

Het is de meest natte, kleurrijke en schattige stage van het spel en het grote werk start hier. Naargelang de voedselvoorkeur je gekozen hebt, ga je op zoek naar planteknobbels of kleine celletjes vlees.

Je verdient DNA punten door voedsel te eten. Een js genoeg punten hebt maak je een evolutionaire sprong en stijg je een beetje verder door naar de oppervlakte. Je moet terwijl ook op zoek naar andere brokstukken van de komeet die jou heeft meegebracht, want daarin vind je lichaamsdelen die van pas komen als je de volgende generatie van je wezen wil creëren.

Volgende generaties ? Jaja: dat betekent tevens op zoek gaan naar een partner om mee te paren. Zo kan je jezelf voortplanten en je de gevonden lichaamsdelen gebruiken in de cell-editor waarin je je wezen kan personaliseren naar hartelust.

Wil je een zwart bolletje met een groot oog, of een kleine worm met 2 hangende ogen en een mond vanachter en zijn zwemvliezen vanvoor ? Dat kan, maar je kan niet zomaar alles toevoegen. Je moet als je een zwakker zwemvlies door een sterkere versie wil veranderen je huidig exemplaar eerst vervangen want je budget in de microbe fase is krap. Langs de andere kant kan je natuurlijk alleen maar nieuwe lichaamsdelen toevoegen die je gevonden hebt in het water. Je kan je microbe wel steeds van een kleurenmotiefje voorzien. Strepen, spikkels of golven, het kan er alleen maar schattiger door gaan uitzien.

Als je tevreden bent met alle veranderingen die je hebt aangebracht klik je OK, waarna je als spliksplinternieuwe microbe uit een ei zal tevoorschijn komen en verder gaat op z'n reis.

Ik had het al over het zoeken naar lichaamsdelen. Als je door de microscopische waterwereld zwemt zijn er af en toe wezens die veel groter zijn dan jijzelf en voor je ogen een ander monster verorberen. Haast je dan als de bliksem naar de plaats delict want er valt een lichaamsdeel te rapen. Diezelfde wezens kunnen ook jou achterna komen. Je hoort hun dreigende lage stem als ze langs je afglijden en dan maak je je maar beter uit de voeten. (of uit de vinnen in dit geval)

Hoe groter en sterker je wordt, das te makkelijker wordt het om ander microbes weg te duwen als ze je eten willen afpakken, of hen in hun achterwerk te steken met je pas gevonden zwaardvin! (wegwezen jij, dat voer is van mij).

Na een kwartiertje zoeken naar voedsel, lichaamsdelen en partners: is de oppervlakte in zicht. Dit kondigt zich aan door dat je ook meer en meer je eigen soortgenoten tegen komt en de microbes die eerst groot en dreigend waren, klein en ongevaarlijk zijn geworden doordat jou microbe zodanig is gegroeid.

Geniet nog even van de onderwaterwereld voor je verder gaat. Je kan op dit moment de indruk gewaarvoelen dat - ook al heb je controle over je wezen - je hebt niet alles 100% in de hand. Er gebeuren gewoon allerlei dingen rond je. Je ontsnapt ternauwernood aan de genadebeet van een reuzekwal, andere beesten pakken je eten af nét voor je er je tanden in kan zetten enz... Je zal dit soort dingen tegen komen in alle volgende fases tot zelfs in de ruimtefase zal je moeten vaststellen dat evolutie z'n eigen gangetje gaat en dat jij erin zal moeten leren overleven.

Je kan zelfs in de microbe fase al heel wat leuke dingen doen, “verkeersopstoppingen' veroorzaken als er veel wezens in de buurt zijn zodat alleen jij aan die grote voedselreserve kan of een groot wezen naar een kleinere prooi lokken.

Als je gedaan hebt met kattekwaad aanrichten en je genoeg evolutionaire stappen hebt gezet, maakt je wezen de sprong van de microscopische naar de macroscopische wereld. En dan krijg je een editor waarin je jezelf kan voorzien van benen, en spring je aan land, terwijl je soortgenoten met je verbroederen en je naar je eerste nest leiden.

Heb je een voedselvoorkeur voor je wezen gekozen ? Want nadat deze fase compleet is en je aan land gaat kan je niet meer terug.

Volgende keer hebben we het over de wezenfase.

CosmicD's SPORE preview deel 1: Intro

Dinsdag 26 augustus 2008 had ik de kans wat hands-on ervaring te hebben met SPORE, het nieuwe simulatiespel van gaming guru Will Wright en zijn bedrijf Maxis. Ik kan al beginnen met te zeggen dat de periode die ik kreeg om het spel te ontdekken maar een fractie is van de tijd die je zou nodig hebben om alle fases grondig door te spelen en de creatieve werktuigen te ontdekken.

En dan hebben we het nog niet gehad over de uitdaging die je te wachten staat om de laatste fase van het spel volledig uit te spelen.

SPORE is een speelse parodie op de evolutie van het leven in 'een' melkwegstelsel. Het spel leidt je door 5 evolutionaire fases:

  • In de microbe fase bevind je je in een druppel oersoep waarin je tegen andere cellen moet strijden om te overleven en om uit te groeien tot een volwaardig macrobiotisch wezen.
  • In de wezenfase strijd je individueel - of samen met andere wezens die je ontmoet – om te overleven aan land. Je moet jezelf - door evolutionair voordeel te zoeken tegenover anderen - sterker maken, en uiteindelijk bewustzijn ontwikkelen als wezen.
  • In de stam fase leer je als wezen voor het eerst werktuigen gebruiken, en zorg je er voor dat je ofwel via ruilhandel, jacht, vriendschappen of stammen-oorlogen de opperstam van het continent wordt.
  • In de beschavingsfase leer je omgaan met de vele andere hoofdstedelijke gebieden op je planeet, en kan je vreedzaam de energiebronnen met hen delen door onderhandeling en diplomatie. Of je kan je manier van leven opdringen door culturele of religieuze propaganda, of je kan anderen gewoon militair proberen te veroveren. De keuze is aan jou en je voertuigen.
  • De ruimtefase is de laatste en meest uitgebreide fase van het spel. Je hebt alle steden in alle windstreken van je planeet verenigt en daardoor start het ruimteprogramma met je UFO. Creëer een ruimterijk, federatie van planeten, sticht kolonies en nog veel veel meer.

Iedere fase in het spel heeft z'n bijbehorend ontwerpatelier. Wil je wezens creëren, klederdracht aan je stamleden toevoegen, gebrouwen en voertuigen voor de beschavingsfase maken of ufo's voor de ruimtefase ? Het kan allemaal zonder dat je de fase's hebt moeten doorlopen. Als je het spel opstart biedt het dus onmiddelijk de flexibiliteit om te starten zoals jij wil, het avontuur van de evolutie: of het creätieve gedeelte van het spel.

Voor de gelegenheid van deze preview beginnen we het spel dus waar het begint, bij de microbe fase. Hierover gaan we in het volgende artikel van de preview-serie in detail!

We heten vanaf nu Spore Nieuws



Vanaf vandaag heet dit blog niet meer Hiki's Spore Blog maar Spore Nieuws. Ik werk niet meer alleen aan dit blog dus dat leek me wel zo redelijk naar CosmicD toe. Ik hoop dat hij bij het blog blijft; we zijn aan het onderhandelen over de secundaire arbeids voorwaarden.

Aan de url's enzo veranderd niets: alleen de naam dus. Ik zal zoveel mogelijk andere sites op de hoogte brengen maar als je een link naar ons hebt wil je dan ajb de naam veranderen?

Spore Galactic Edition bijna uitverkocht?

Voor iedereen die nog de Spore Galactic Edition wil bestellen: wees er snel bij.

Bart Smit heeft de preorder al een paar dagen geleden van hun site gehaald en bij Bol.com is deze collecters versie ook niet meer te bestellen. Ik denk dat hetzelfde geldt voor andere sites waar je kunt bestellen maar ik ga ze niet allemaal bekijken.

En je zult moeten bestellen: Spore Galactic Edition zal in Nederland en België NIET in de winkel te koop zijn.

Snel naar dus deze pagina op de officiële Nederlandse Spore site.

Nog een Spore video uit Brazilie

Gisteren stond er al een video op ons blog gemeld uit Brazilie en deze komt, aan het Sims 2 'diamantje' op het hoofd te zien, van dezelfde Spore 'presentatie' af.



Bron: Spore World

Nieuwe Spore screenshots op Gamespot

Gamespot heeft de screenshots pagina's geupdate en er maar liefst 44 nieuwe neergezet.

Zal hun (p)review dan eindelijk eens online komen?

Fragland over Jenna Chalmers in Brussel


De Belgische gamessite Fragland was ook aanwezig op de Spore presentatie door Jenna Chalmers afgelopen dinsdag in Brussel.

Op deze pagina vindt je een special daarover.

Onze berichtgeving over deze dag vindt je onder het Presentatie Brussel label.

Spore invasie in Boston (US)

Gisteren meldde we al dat in Amerika wat Spore reclames te zien waren.
Enkele blijken afkomstig te zijn uit een trein- of metro station in Boston (US) dat totaal is getransformeerd tot 1 grote Spore reclame.

Een slide-show met 47 foto's vindt je hier op Flickr, de maakster van al deze foto's is Kathy Weller.

Deze reclame campagne is gedaan door het reclame buro Wieden+Kennedy. Dit buro heeft in Nederland onder andere de Sims 2 campagnes gemaakt voor EA Nederland dus wie weet krijgen wij er ook nog wat van te zien?

3 nieuwe (HD) video's op Gametrailers





donderdag 28 augustus 2008

Spore Origins crash

Ik was toch wel nieuwsgierig wat die crash nu was:



Zie ook dit bericht.

... nog meer Will Wright

Will is weer volop in het nieuws:

Sporn is geen probleem (zie ook dit bericht)

Spore wordt anders uitgebreid dan The Sims (zie ook dit bericht)

Such wonderfull toy's (kleine biografie - zie ook de Will Wright Fansite)

"E3 is the walking dead" (zie ook dit bericht)

Nederlandstalige Gamespot preview - deel 2


De Nederlandstalige Gamespot heeft deel 2 online gezet van hun Spore preview.
De preview is 3 pagina's groot, leest lekker weg en gaat over de laatste twee fasen: beschaving en ruimte.
Ook deze preview is een vertaling van een eerdere preview van de Engelstalige Gamespot. Deel 1 vindt je trouwens hier op dit blog.

Jenna's quotes

Op de laatste momenten van de SPORE producers tour dag had ik de kans om een kwartiertje privé met Jenna Chalmers te spreken. Ik had haar graag een tiental vragen gesteld maar dat was buiten de waard gerekend. (in feite, buiten het vliegtuig naar Polen dat ze moet halen)

Een compleet interview was het dus niet, eerder een leuk gesprek met tussendoor wat interessante quotes over het spel. Daarom heet ik dit nieuws item ook "Jenna's Quotes". Deze quotes zijn in audio te beluisteren.



Hierna was het tijd om deze informatieve SPORE-dag af te sluiten, en begon ook het grote werk om alle indrukken neer te schrijven in een preview, die er binnenkort aankomt.

Will Wright: Spore hype is een 'probleem'



Gameinformer heeft Will Wright geinterviewd en Will heeft het ondere andere over de verwachtingen die veel gamers hebben:
Wright: I think it’s too much hype. About a year ago, we were realizing how much hype we were getting and we decided we should start to say that it’s going to suck just to de-hype it. That is a certain amount of pressure. When people don’t know much about something, they tend to fill in the blanks the way you want them to be filled in. That’s true of almost anything. Then, when the actual thing comes out some people will be disappointed that it’s not “hardcore enough” or it’s not “easy enough” or that we didn’t do this or that. We’ve gotten to that point any additional hype isn’t serving us well. It’s a concern.

Spore Preload vanavond van start!



We hebben in dit blog al eerder aandacht besteed aan dat voor die mensen die Spore als digitale download hebben gekocht er de mogelijkheid komt om al eerder een groot deel van Spore te 'preloaden'. (zie dit bericht).

Die mogelijkheid blijkt er nu te zijn en gaat vanavond online:
Beste CosmicD

Bedankt voor je bestelling van Spore in de EA Store.
Zoals je waarschijnlijk wel weet, wordt Spore uitgegeven op 4 september om 00.00 CET. Maar wij hebben ervoor gezorgd dat je als een van de eersten aan de slag kunt met Spore: je kunt Spore nu alvast preloaden vanaf 28 augustus!

Wat betekent dit?

Op 28 augustus, om 19.00 CET, verschijnt Spore in je EA Download Manager. Je kunt op dat moment al 99% van de game naar je computer downloaden. Het resterende deel van de game download je dan een week later, wanneer de game uitkomt. Op 4 september kun je dan binnen 30 minuten de installatie voltooien en als een van de eersten het heelal veroveren in Spore!

De game wordt op 28 augustus in rekening gebracht en zal met die datum in je afschriften staan.

Will Wright in Londen

Als je toevallig volgende week in Londen bent ga dan op woensdag 3 September even langs in de Apple Store in Regent Street.

Will Wright zal daar Spore presenteren, zie ook dit bericht op MacWorld.

Braziliaanse Spore video

Op YouTube is er een nieuwe video online gezet van een Spore presentatie / feestje. Ik denk dat de video afkomstig is van de Braziliaanse Spore fansite Sporando maar zie daar verder geen bericht erover.

Grappig om al deze mensen te zien met een Sims 'diamant' boven hun hoofd.

Spore: volop voorpret

Dat is de titel van een preview op Jouw Games.

Conclusie
Spore wordt een unieke game, waarvan de gameplay wordt bepaald door de keuzes die je zelf maakt. Wil je een shooter of een liever een economie opbouwen? Alles kan! Je kunt Spore vergelijken met Lego: de één zal urenlang bezig zijn met bouwen en creëeren, terwijl de ander het bouwen zo snel mogelijk afraffelt om lekker te gaan spelen. Je kunt zelf kiezen welke fase van de game je het meeste aanspreekt en daar kun je dan ook de meeste tijd doorbrengen. De openheid en de eigen keuzes maken Spore tot een game die je met niets anders kunt vergelijken. De verwachtingen van Spore zijn hooggespannen, maar of de game de verwachtingen ook waar kan maken? Dat zal de tijd uitwijzen.

Het aftellen is nu echt begonnen

Nog 7 dagen te gaan voor Spore in de winkels ligt en het is een vreemde gewaarwording te bedenken dat 6 jaar wachten op Spore nu opeens 7 dagen wachten is geworden.

Ik zie erg uit naar de game en na alle informatie en screens en video's wil ik Spore zelf wel eens 'beleven' op mijn computer. Want dat is meestal toch wel heel anders dan een screen of een video bekijken.

Het 'zenuwslopende' wachten wordt een beetje verzacht door het uitkomen van Sims 2 Appartementsleven vandaag en die ik vanmiddag denk ik even ga installeren en wat spelen

Bij deze wil ik, namens ons blog, ook EA Nederland veel sterkte wensen de komende dagen: het zal er wel een gekkenhuis zijn:

Spore, Will Wright, het Spore team en meer



Brandon Boyer bezocht de Maxis studio's voor het eerst in 2006 en heeft een achtergrond artikel geschreven op deze pagina van Shotgun over Spore, Will Wright, de sfeer die in de Maxis studio's hangt en nog veel meer.
And after the completion of Spore, his SimEverything, what’s left to Sim? “Nothing. Sim nothing, I’ve always wanted to do SimNothing. Wouldn’t that be a great game?
Bron: SimPrograms

Meer Spore reclame




Dit zijn nog 3 Spore posters die in Amerika hangen. Zie ook dit artikel over de reclame campagne op C|Net.

Space Oddity over Brussel

Één van de andere sites die naar Brussel is geweest voor de Spore presentatie is Space Oddity. Haar verslag van deze dag vindt je hier.

woensdag 27 augustus 2008

Snippers vanop de SPORE producer tour dag

Jenna is nog lang niet uitgebabbeld. Want morgen hebben we nog enkele quotes van haar. Ik interviewde haar over de finesses van de SPORE gameplay. We doen aan sociale dynamiek, terraforming en we onderzoeken Will Wright's ijskast.

Maar om vanavond de uitstap naar de SPORE area van het event af te ronden heb ik nog wat licht verteerbare weetjes from the third floor laten we maar zeggen.
In mijn gesprekken met de marketing assistentes van Electronic Arts België kwam ik onderandere het volgende te weten:

  • Een uur nadat 2000 opblaasbare spore wezens aan het strand van Knokke aanspoelden om SPORE te promoten, hadden deze al allemaal een eigenaar gevonden. De URL op hun achterwerk moet als kwaliteitslabel voor het spel gelden, en Electronic Arts hoopt natuurlijk dat al die strandbezoekers hun nieuwsgierigheid niet zullen inhouden en een kijkje gaan nemen op http://www.spore.com/
  • De reden dat SPORE hier in Nederland en in België op 4 september uitgebracht wordt in plaats van op de 5de of de 7de, komt gewoon door het simpele feit dat Electronic Arts hier de gewoonte heeft hun spellen steeds op donderdag te releasen.
  • De prototypes die je op de amerikaanse SPORE websites kan downloaden zijn maar het topje van de ijsberg. Men wist mij te vertellen dat er oneindig veel meer zijn ontwikkeld door de jaren heen.

Vergeet niet dat na de laatste on-location reportage van morgen, onze preview-meerdaagse er ook nog aan komt. Ik heb er voor gekozen al mijn hands-on ervaringen met SPORE in deze preview te verweven. We gaan hier later deze week mee van start.

PC Powerplay Spore review

Sporeum heeft een lekker grote (engelstalige) review gevonden van Spore. Het is een review vol met screens dus zeer de moeite waard.

Je vindt de review hier als PDF file.

3 miljoen creatures op de Sporepedia

Als ik bericht typ zitten we bijna op de 3 miljoen creatures op de Sporepedia. Als ik uitgetypt ben en het bericht publiceer zullen het er wel 3 miljoen zijn.

Op naar de 4 miljoen voor de wedstrijd die de Amerikaanse Spore site organiseert.

Spore en EA genomineerd voor Golden Joysticks


Ze komen er weer aan: de Golden Joystick Awards 2008.

Spore is genomineerd voor 'The One To Watch' Award, en EA voor een 'Publisher of the Year' Award.

Iedereen kan stemmen op Golden Joystick.

Graffiti artist Polak en de Spore Creature Creator

3 jaar geleden ontdekte Polak graffiti, wat direct een groot succes voor hem betekende. Nu, 3 jaar later, heeft Polak dankzij zijn graffiti al veel van de wereld gezien en vind je hem op de grootste graffiti jams van België.
Bekijk hier een video over Polak en de Creature Creator.

Bron: Officiële Nederlandse Spore site.

Omdat bij veel mensen, ook bij mij, die quick time player niet of nauwelijks werkt: een YouTube versie:


Polak is niet de eerste bekende Belg of Nederlander die zich uitleeft op de Spore creature Creator: zie ook deze berichten.

Spore promotie in België

In België is er een video clip online gezet die gebruikt zal gaan worden voor de promotie van Spore. De video is gebaseerd op een graffiti die in België op een muur staat.




Meer informatie over de clip (ook een betere versie) en de graffiti gebruikt in deze clip vindt je op deze pagina.

Met dank aan Emakina voor het ons op de hoogte brengen van deze promotie.

Nederlandstalige info Spore CC Patch.

Op deze pagina van de officiële Nederlandse Spore site vindt je de Nederlandstalige info van de patch voor de Spore Creature Creator die gisteravond online is gezet.

Duitstalige Spore video's

Een Duitstalige TV zender heeft een special uitgezonden over Spore: dit zijn 2 delen van de uitzending. De rest kun je bekijken op deze pagina van YouTube. De uitzending wordt onderbroken door een commercial break maar gaat erna gewoon weer verder met Spore.


Wij zijn eigenlijk ook het Spore team


Een interessant artikel op Developmag waarin men zich afvraagt waarom andere game-designers zo weinig gebruik maken van wat Will Wright nu doet in Spore: spelers de mogelijkheid geven zelf content te maken en terug te zien in de game en de Sporepedia.
Consoles are connected, we’re all on Facebook, and Will Wright’s Spore has a development team of thousands. Other developers should wake up and take the hint.

Dus eigenlijk maken wij als spelers ook deel uit van het team wat aan Spore werkt.

Audio opname: SPORE demonstratie door Jenna Chalmers

Hier is de audio opname van de spore presentatie die Jenna Chalmers aan de verzamelde belgisch/Nederlandse pers gaf. Ze heeft het in deze demo over verschillende aspecten van het spel. De timeline, superpowers, de creature fase, de gevolgen van je keuzes in de gameplay van SPORE. Maar het gaat vooral over de fase die zij zelf heeft mee helpen ontwikkelen: namelijk de space fase.

In de demonstratie gaat ze voluit over de ontelbare doelstellingen, achievements badges alsook over de missies die je kan spelen. Er worden ook vele andere details over deze fase onthuld.

De gezelligheid van de kamer waarin we vertoefden, de ontspannen manier waarop Jenna demonstreerde + de zweverige muziek van SPORE die je in de achtergrond hoort maakt deze sessie tevens een aangename luister ervaring. Veel plezeier!

Luister naar de presentatie (rechtsklik om te bewaren)

Spore op reclame zuil



Mochten jullie ergens in Nederland of België van dit soort Spore reclames tegen komen: maak een foto en zet het in het gastenboek.

Zie ook dit bericht.

Bron: Interitus op GamingSteve.

Veel Spore Beeldmateriaal in HD

De meeste video's die hier op het blog staan of op de Spore YouTube zijn nou niet van een al te beste kwaliteit.

Op deze pagina van Gametrailers vindt je de meeste video's terug op HD kwaliteit: nog meer kwijlen dus.

Spore hands-on: de laatste fasen (GameSpot)


GameSpot had al eerder een review geschreven maar gisteren is er een nieuwe online gekomen.

In deze hands-on veel over de Beschavings fase en de Ruimte fase. Je vindt de hands-on op deze pagina van GameSpot. En de nieuwe screens vindt je weer op deze pagina.

EA haalt Spore Origins voor iPod offline


EA had gisteren Spore Origins uitgebracht voor de iPod Classic en vijfde generatie iPod. Maar al snel bleek er een behoorlijke fout in te zitten die het spel deed bevriezen.

Spore Origins is daarom offline gehaald: wanneer het weer beschikbaar komt is onbekend.

Op MTV.com vindt je trouwens een kleine review en wat screens.

Spore Producers Tour: Een bewogen dag.

Vandaag was het dus zo ver. De EA SPORE producers tour. Perslieden en fansites die waren uitgenodigd hadden de mogelijkheid om ofwel in de ochtend ofwel na de middag een SPORE demonstratie met Jenna Chalmers (designer bij Maxis en producer van de SPORE space fase) bij te wonen. Omdat ik vanuit het 'verre Limburg' met het openbaar vervoer naar Brussel moest gaan koos ik ervoor om de namiddag-sessie van 14-17 uur te trotseren.

Het event was gelocaliseerd in een aantal vertrekken op het derde verdiep van een casinogebouw in Brussel. Het was eigenlijk onwezenlijk: want voor de eerste keer zag ik tastbaar bewijs van een spel waar we als spore fan al 3 jaar op aan het wachten zijn. Er stond te lezen: SPORE: Please come to the third floor and give us a hand! Rap naar boven dus.

Ik was 40 minuten te vroeg maar dat was helemaal niet erg, Ik maakte kennis met de marketing assistentes die me ook duidelijk maakten dat er een demonstratie van de sims 2: appartementsleven werd gegeven. Toen ze vernamen dat ik exclusief voor SPORE kwam: toonden ze mij de hands-on room, Dit was een gezellig ingerichte appartemets kamer waar 2 acer predator PC's stonden opgesteld met elk een groot TV scherm zodat we spore in al z'n glorie en in hoge kwaliteit konden aanschouwen.

Ik wilde koste wat kost de voertuigen-editor proberen en ik ploegde mij door het hoofdmenu naar de Create sectie, alwaar ik aan mijn (creatief) SPORE avontuur begon. De ervaringen hierover zullen opgenomen worden in een preview die hier te lezen zal zijn.

We mochten echter geen screenshots of video's nemen dus mijn super cool CosmicD's Axelay level 2 eindbaas voertuig (ahem) zit alleen nog maar in mijn gedachten en ergens op de sporepedia. Laten we hopen dat dit item opduikt als men alles gaat zichtbaar maken voor de lancering van het spel.

Alvorens de echte demonstratie met Jenna Chalmers begon had ik nog een half uur tijd. Dus ik speelde nog even gauw de cell fase en daaropvolgend de Creature fase.

Een beetje later was het tijd voor deze presentatie. Het ging naar een ander lokaal iets verder op in de gang en de kamer waar ik terecht kwam was eveneens als woonkamer ingericht. Een tiental mensen zaten er gezellig rond te tafel met Jenna: en we konden beginnen.

Ze begon met het tonen van de SPORE trailer en daarna demonstreerde ze een half uurtje het spel. Ze toonde vooral de timeline, en hoe je als speler de houding van je creature via je manier van spelen kan beïnvloeden. Daarna toonde ze een beetje creature fase. Jenna is vooral de producer van de space fase: en deze kreeg ook de meeste aandacht van haar. De demonstratie heb ik volledig in audio opgenomen en zal morgen op deze blog te beluisteren zijn.

Na de demonstratie was het tijd voor een koekje (of een croissantje). Met een Cola light in de hand vernam ik allerlei EA weetjes en praatte ik met mensen van het Nieuwsblad, 9lives, spore,net en met de EA marketing assistentes. Op dat moment kreeg ik mijn EA perskit. Daarin zaten vooral een goofy sims2 appartementsdieren kit (euh, noem het maar een lopende USB hamster), een persmap, en 2 (twee!!) opblaasbare sporewezens en een supersonische EA drinkbeker. Ik vraag me af welke relevantie deze beker heeft ? Misschien om tijdens de komende marathon SPORE-sessies toch nog wat vloeistof te kunnen opnemen?

Het was inmiddels half vijf voorbij. En nét voor Jenna alweer met het vliegtuig naar Polen moest voor een volgende episode in haar SPORE tour: was er nog wat tijd om een persoonlijk gesprek met haar te hebben... over SPORE natuurlijk. Van dit gesprek heb ik ook enkele audiofragmenten maar het was eerder een relaxed gesprek over ditjes en datjes waar ook spore dingen in voorkomen. We begonnen met elkander te praten alvorens ik de recorder had aangezet. Van een duidelijk afgelijnd interview was niet echt sprake.

Rond vijf uur namen we afscheid. Het was een vriendelijke vrouw om mee te praten en tussendoor liet ze nog wat Maxis-weetjes vallen, Het was een gemoedelijk gesprek, ook al kon ik niet eens de helft van de vragen stellen die ik voorbereid had. Maar dat komt omdat ze veel tijd neemt om de vragen die ik uiteindelijk kon stellen uitgebreid te beantwoorden.

Ik moest rond half zes de bus naar Brussel-noord nemen en rond kwart na 6 was het dan tijd om de trein op te springen terug naar huis, alwaar ik een moment nam om even alle informatie die ik overdag verzamelde te verwerken, de leukste foto's uit te kiezen en onze grote SPORE preview verder aan te vullen.

De volgende dagen kan je dus wat nieuwtjes rapen op deze blog. Van kleine weetjes tot audio fragmenten, en natuurlijk een redelijk grote preview van het spel. Deze preview zal in een aantal delen opgesplitst worden.

dinsdag 26 augustus 2008

SPORE gadget nu ook voor Netlog


Vorige week meldde EA al dat de SPORE gadget beschikbaar is voor Hyves. Dit is nu ook voor Netlog het geval. Gebruikers die hun persoonlijke leven breed of iets minder breed uiteenzetten in dit sociale netwerk kunnen daar vanaf nu ook hun spore creatures bij betrekken.

Hier kan je de gadgets vinden voor beide sociale netwerken.

Spore Galactic Edition: wat screens


SimPrograms heeft op deze pagina van CrunchGear wat foto's gevonden van de Spore Galactic Edition: vooral de extra boeken die erbij zitten zien er erg goed uit.

Meer informatie over het bestellen van deze luxe versie (hij zal in Nederland niet in de winkel te koop zijn) vindt je hier.

Spore Day op de Amerikaanse site

Naast de Spore Creature Creator patch en 2 nieuwe prototypes heeft de Amerikaanse Spore site op Spore Day nog wat dingen online gezet.

Natuurlijk weer 4 nieuwe Featured Creatures maar ook een pagina over de Spore Fansite dag op het hoofdkantoor van Maxis vorige week vrijdag: zie ook deze berichten.

2 nieuwe Prototypes: GonzagoGL en WaterBoy

De Amerikaanse Spore site heeft voor de laatste keer 2 Prototypes online gezet. Maxis ontwerpt, maakt en gebruikt deze Prototypes om Spore en bepaalde features in Spore goed te kunnen testen.
GonzagoGL is an OpenGL-based prototype of the Spore Creature game.
WaterBoy is a fluid dynamics simulator designed to explore the behavior of large bodies of water on uneven terrain.

Eerdere Prototypes vindt je ook hier op ons blog.

Patch Spore Creature Creator beschikbaar



Als je nu de Spore Creature Creator opstart zul je merken dat hij aangeeft dat er een update / patch beschikbaar is.

De Engelstalige patchnotes en meer informatie vindt je op deze pagina. Mac users krijgen volgende week een Spore CC patch.

Spore Origins vastloper?

Op deze pagina van iLounge vond ik een bericht dat Spore Origins op sommige iPods kan vastlopen. Zodra er meer nieuws is of ik een Nederlands pagina met nieuws erop vindt meld ik dat wel.
Lockup bug hits EA iPod game Spore Origins
Readers and iLounge Editors have discovered that a lockup bug affects Electronic Arts’ new iPod game Spore Origins, released last night for the fifth-generation iPod, iPod classic, and third-generation iPod nano. The lockup, which causes the iPod to freeze while the hard drive is still spinning and requires a hard reset to remedy, takes place on the game’s initial loading screen on iPod classics running both 1.0.x and 1.1.x software; we have tested using the most recent software version 1.1.2. It does not appear to affect the third-generation iPod nano or fifth-generation iPod running the latest software.

Spore Origins voor de iPod is vandaag gelanceerd.

Power Unlimited geeft Spore een 9,5

De nieuwe Power Unlimited ligt in de winkel en in nummer 177 een 4 pagina's grote review van Spore. Ik was van plan de pagina's te scannen maar de scan-software staat nog niet op mijn nieuwe computer dus even snel erg vage foto's zodat jullie een idee hebben. En er zit nog een pagina bij over de Spore Creature Creator onder de kop 'Spore je wel?', daarop wat creatures uit de Spore CC maar die pagina staat hieronder er niet bij.

Conclusie
Één keer in de zoveel tijd komt er een spel langs dat alle lagen, klassen en seksen van de bevolking aanspreekt. Spore is (in potentie) zo'n titel en dat maakt het spel een mijlpaal in de gamegeschiedenis. Maar het belangrijkste is: het is gewoon belachelijk leuk om te spelen.